torsdag 11 oktober 2012

Råder det balanshets? Är bilden av livsbalans orealistisk perfekt?

Tinne Ernsjöö Rappe, en av författarna till boken Lycka till! Om balans i livet och andra floskler tycker i en intervju i tidningen Hälsa nr 9 att vi ska minska ner på balanshetsen. Jag tycker att hon talar emot sig själv, å ena sidan ska vi acceptera om våra liv är i obalans, å andra sidan ska vi välja bort och göra aktiva val. I min värld är det just när vi väljer bort och gör aktiva val som vi hittar balans. Hon berättar att hon själv t ex har valt bort att bo i villa för att inte omge sig med så mycket saker. Hon har alltså inte accepterat ett obalanserat liv i villa utan gjort, enligt mig, ett aktivt val för att få balans. Hon tycker också att man ska stå ut med det operfekta. Jag tycker inte heller att allt ska vara perfekt men man kan välja att göra några saker ordentligt och inte så många som möjligt halvdant. Man får helt enkelt välja vad det är man lägger sitt krut på. 
Även Tomas Danielsson, aktuell med boken Smart och lat, är i artikeln kritisk till livsbalansen. Han anser att det inte existerar balans i livet för ingen hinner med att träna, ha karriär, familj, ett tjusigt hem och bjuda vänner på middag, att livet inte är en TV-serie. Enligt mig innebär det inte att man har balans bara för att man hinner med så mycket som möjligt, har ett perfekt liv och lever ett liv som i en TV-serie. Att ha balans handlar om att prioritera och att välja bort, att göra aktiva val. Är jag t ex sen från jobbet en dag och ska hem och laga mat till familjen väljer jag bort träningen på kvällen, för att inte stressa ihjäl mig när jag lagar mat. Dagligen träffar jag mycket folk i mitt yrke och väljer kanske därför bort att umgås med vänner en helg, för att istället visstas ute i naturen och samla ny energi. Har jag suttit vid datorn en hel dagen väljer jag att springa en runda kvällen, istället för att sätta mig i TV-soffan. Det är för mig att hitta balans i livet. Man kan inte hinna med allt, det måste man acceptera och för att få balans måste man göra aktiva val.
Det som jag tror båda vill få fram i sina böcker är nog att vi inte ska jämföra oss så mycket med varandra, utan hitta vår egen väg i livet som får oss att må bra.
När man väl har hittat "vägen" kanske man väljer att kalla den något annat än "livsbalans" men för mig innebär den vägen ett liv i balans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar