onsdag 17 oktober 2012

Drömmar om Magnolia Bakery, praliner och söta små bakverk tränger sig på i höstmörkret

Potatiskaka i all ära men det känns lite för rustikt för min smak just nu.
Nu när hösten verkligen tränger sig på känner jag mer för små lätta pralinersöta små bakverk och att få drömma mig bort till Magnolia Bakery i New York.

 
 
 
Att bläddra i de här böckerna med alla vackra och smarriga bilder är väldigt inspirerande men jag undrar om folk verkligen har tid att baka nu för tiden eller är det just bilderna och att få drömma sig bort i sötsakernas värld ett tag som är lockande. Jag bakar inte särskilt ofta, kanske ett par gånger om året, och då pratar jag småkakor, kanelbullar och pajer av olika slag bakar jag oftare, men just små söta kakor blir det sällan. Jag tycker det är svårt att få dem så där spröda och goda som man vill att de ska va. Ett recept jag gillar och oftast lyckas med är
 
Chokladbiskvier
 
 
200 g mald sötmandel
4 st mald bittermandel
3 1/4 dl florsocker
 3 st äggvitor
 
Smörkräm
3/4 dl socker
3/4 dl vatten
3 äggulor
150 g smör
1 msk kakao
 
Glasyr
75 g mörk blockchoklad
1 msk olja
 
Gör så här
Blanda ingredienserna till bottnarna
Gör små bollar och platta ut dem något på bakplåtspapper
Grädda i 12-15 min i 175-200 grader
Låt svalna
 
Koka socker och vatten till smörkräm under omrörning till en simmig lag ca 10 min
Vispa i äggulorna
Låt svalna
 
När lagen svalnat rör i smör och kakao
Bred smörkrämen på bottnarna
Låt stelna i frysen
 
Smält blockchokladen till glasyren i vattenbad
Rör ner i oljan
Doppa överdelen på kakorna i chokladen
Låt stelna
 
Biskvier är det lite pyssel med och det tar lite tid men det är det absolut värt!
 
Andra kakor jag också brukar lyckas med är Hallongrottor. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar