måndag 22 oktober 2012

Nyladdade batterier efter fjällvandringen trots avsaknaden av romantiska vyer och trots vandringsleder som förvandlats till bäckar

Nu är jag hemma igen från min fjällvandring och jag måste erkänna att jag nog har romantiserat den en hel del i mina tankar.
 
Hösten var sedan länge förbi, så några fina höstvyer var det inte tal om.
 
 
Och det har ju regnat en hel del i år och det märktes även i fjällen.
Vandringslederna var på sina ställen inte längre några leder utan porlande bäckar.
 
Vilket innebar att jag fick traska en hel del ute i terrängen,
men även där var det ju blött och sumpigt,
med följden att jag var lerig långt upp på knäna efter en dags vandring.
 
 
Men mina nya kängor höll måttet
och jag gick torrskodd genom hela vandringen, Topp!
Och ingen skoskav heller, Topp!

Jag ger mig själv beröm för att jag härdade ut och vandrade ca 20 km under 8 timmar,  trots dessa oromantiska förhållanden. Det var  absolut inte tal om att sitta still och beundra någon vacker utsikt eller rulla ut yogamattan på någon vacker plats, det var bara att traska på för att hinna hem innan det blev mörkt. Dessutom var jag tvungen att titta i backen hela tiden för att se var jag satte fötterna och såg därför inte så mycket av omgivningarna på vandringen. Men för att tänka positivt såg jag det som en övning i mindfulness för det enda jag ägnade mina tankar åt var att koncentrera mig på var jag satte fötterna.
Fjällvandringen skulle vara ett avbrott från vardagen för att ladda batterierna men efter en dag på fjället var mina batterier helt urladdade och jag var mer trött än någonsin. Dagen efter insåg jag dock att det var precis rätt taktik. Jag laddade ur batterierna helt ena dagen för att dagen därpå ladda upp dem igen med bastubad och bad i utomhuspooler medan stora snöflingor sakta dalade ner. Det var belöningen på resan och när jag sedan återvände hem igen kände jag verkligen att mina batterier var nyladdade och att jag kunde ta mig an vardagen igen på lätta fötter och med ett leende på mina läppar.
Om du blir sugen på att fjällvandra, trots min oromantiska upplevelse, kan du få tips här  på vad du ska tänka på om du är nybörjare. Jag blev inte helt avskräkt utan kan tänka mig att vandra igen och nu när jag har fått lite erfarenhet så vet jag vad jag ska tänka på nästa gång jag ger mig ut på vandring, Topp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar