tisdag 4 september 2012

Yoga är sanskrit

 och betyder "föreningen av kropp och själ".
Yoga är inte någon religion som många tycks tro utan en livsfilosofi som kan utövas av alla som vill få mer balans och harmoni i sina liv.

Jag hoppas att jag med hjälp av Yogan kan få en sund inställning till livet och förmåga att hantera dagens stressiga tillvaro. Jag vill dessutom bli smidigare, mer positiv och mindre orolig.

Jag har tidigare berättat att jag ännu ser mig som nybörjare men tack vare Yogans positiva effekter, mina muskler är mindre spända,  jag känner mig rörligare och jag är mer harmonisk, så känner jag mig nu redo för att gå vidare.

Härom veckan var jag på ett nytt yogapass med ny ledare. Passet innehöll för mig nya yogaställningar som i mina ögon såg rätt komplicerade ut.
Jag försökte hänga med så gott jag kunde och peppade mig med att det kändes lika svårt den allra första gången jag överhuvud taget gick på ett yogapass.
Jag tog mig igenom passet lätt andfådd, eftersom jag "glömt bort" att andas under passet, och var fast besluten att jag skulle hem och öva solhälsningar till nästa pass.

Under veckan övade jag alltså solhälsningar med hjälp av boken  "30 minutersYoga" och fick inspiration och pepp av att bläddra och läsa i Malins bok.

Solhälsningarna och de andra ställningarna satt väl inte heller veckan efter perfekt men jag kände mig betydligt bekvämare och mer avslappnad och jag hade en någorlunda korrekt andningsteknik. Jag kände mig iallafall peppad att öva vidare.

Så mitt råd till dig som nyligen börjat utforska Yogan eller har funderingar på att börja, låt dig inte avskräckas om en asana (yogaställning) ser komplicerad ut.
Ingen är perfekt och alla har varit nybörjare någon gång. Låt dig inte nedslås utan fortsätt öva vidare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar