onsdag 26 september 2012

Vardagsmat

När jag startade bloggen var inte min tanke att den skulle bli en matblogg och det är den inte heller men jag har insett att mycket av mitt liv kretsar kring mat i olika former. Bloggetiketten "recept" tyder på det, jag har skrivit en del inlägg om just mat.
Men matlagningen är en aktivitet som fyller mig med energi. Jag tycker om att baka, att använda mig av det vi har odlat i både matlagning och bakning och att prova nya recept. Jag mår helt enkelt psykiskt bra av att laga mat och även fysiskt, då jag ser till att det är näringsriktig och varierande mat jag lagar som innehåller mycket frukt och grönt.
Jag ser även en drivkraft och utmaning i att inte behöva slänga något som håller på att bli gammalt i kyl, frys och skafferi, utan på något sätt använda det i matlagningen.

Jag tror absolut inte att alla ser matlagning som en rolig aktivitet, utan mest som ett nödvändigt ont. Jag tror t ex många stressar upp sig över matlagningen till vardags, som jag bland annat skrev om i inlägget Strunta i dieter, där jag också tipsade om boken Din matkasse.
 
För min del handlar det mycket om planering. När jag handlar mat har jag i stora drag tänkt igenom vad jag ska laga för maträtter under en vecka och jag har tittat i mina skåp vad som finns hemma och vad jag måste komplettera med, innan jag åker till affären. På så sätt slipper jag stå i affären och fundera på vad vi ska äta, jag undviker att få dubbletter av något i skåpen och jag har ingredienser hemma till maträtterna jag tänker laga. Men även om jag gillar att laga mat och gärna planerar min matlagning i förväg vill jag inte stå i timtal vid spisen en vardagskväll efter jobbet. Jag uppskattar recept som är enkla och går snabbt att tilllaga och nu har Monika Ahlberg, en av Sveriges stora matprofiler, kommit ut med
 
 
 Det tackar vi för!
 
Den kan vara till stor hjälp när familjen är hungrig nu efter en lång dag i skolan och på jobbet och maten måste komma snabbt fram på bordet .



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar