fredag 7 september 2012

Trädgårdsterapi

Naturen har bevisligen en stor roll för vår livskvalitet och hälsa. Att vistas i naturen kan lindra stress, sänka blodtrycket och ge högre koncentrationsförmåga och just därför tar många hjälp av naturen när de känner stress och utmattning.
För många är det terapi att få arbeta i trädgården.

För musiker Tina Ahlin är trädgården stresshantering, skönhetsbehandling och naturapotek i ett.

Författaren Victoria Skoglund beskriver i sin bok En trädgårdsmästares väg hur mycket hon tycker att trädgårdarna ger- skönhet, njutning, avkoppling och energi.

Trädgårdsjournalisten Gunnel Carlson anser att "man blir en lyckligare människa av att leva trädgårdsliv".

Jag för min del upplever att min trädgård bara stressar mig. Allt ogräs som måste rensas, blommor som ska vattnas, gräs som ska klippas och nu på hösten ramlar löven ner.
Jag ser bara massa jobb som ska göras. Jag förstår om stressade människor finner ro i att påta i jorden, naturen har ju bevisligen den påverkan på oss och jag skulle nog också göra det om det var någons annans trädgård, om jag inte kände kraven att det ska se ut på ett visst sett eller vara klart inom en viss tid.

Jag får nog ta och läsa Min gröna passion för att få bort mitt dåliga samvete och acceptera min trädgård som den är och njut av den. 
Men jag skulle gott och väl kunna nöja mig med en liten täppa där jag kan odla lite kryddor och annat smått i krukor, så det är lite mer lätthanterligt.

Om man nu varken har en liten täppa eller någon trädgård alls kan man ändå finna samma ro genom att gå ut i naturen. Gå en skogspromenad och sedan sitta stilla en stund på en stubbe och lyssna på skogens alla ljud och lukta på skogens alla dofter.


Och har man inte möjlighet att ta sig ut i naturen kan man be någon ta in den istället

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar