onsdag 29 augusti 2012

Mindful morgon med Yogagröt

I morse kokade jag gröt på min egen grynblandning och gjorde som jag tipsade om Här.
Jag åt i lugn och ro, inget som distraherade mig, jag struntade t o m i att ha Tv:n som sällskap.
Det är smidigt att blanda en stor sats grynblandning och ha den stå framme på köksbänken. Då är det enkelt att komma ihåg att lägga gryna i blöt kvällen innan.

Grynblandning
8dl bovete (hel)
2dl quinoa
1dl pumpafrön
1dl linfrön
1dl solrosfrön


 



Gröt till 4 personer (eller spara kylen)
 
Kvällen före:
Lägg 2 dl grynbladning i en kastrull med 5 dl vatten.
Koka upp hastigt och häll av i en sil.
Häll tillbaka grynen i kastrullen och tillsätt 4 dl nytt vatten.  
Låt stå framme över natten.

På morgonen:
Tillsätt 2 dl fullkornshavregryn, 5 dl vatten, torkad frukt och 1/2 tsk salt.
Koka gröten på svag värme i ca 5 min.
Servera med mjölk och andra tillbehör
t ex färsk frukt, torkade blåbär, äppelmos, kanel eller nötter.



 
Här hittar du fler goda grötrecept.
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar