torsdag 30 augusti 2012

Basal kroppskännedom - Yoga

När jag slutade med sjukgymnastik och Basal kroppskännedom, som jag skrev om Här, 
och började testa olika träningsformer kom jag i kontakt med Yogan.

För mig, som nybörjar och inte helt insatt i begreppen, liknar Yoga och Basal kroppskännedom varandra i mångt och mycket.
Man arbetar med både kroppsliga och själsliga aspekter. Man strävar efter balans genom meditation, andningsteknik och kroppsövningar. Man övar på att vara här och nu.

Under förra året började jag träna Yoga på Friskis&Svettis. Deras yoga bygger på Hathayogans grunder.
Träningen har lett till att jag har lättare för att koncentrera mig, känner mindre oro och har blivit mer rörlig och smidigare i kroppen. Dessutom upplever jag det som att jag även har blivit gladare och positivare.

Den här hösten har jag som mål att gå vidare med Yogan och prova på mer utmanande och krävande pass.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar