onsdag 22 augusti 2012

Basal kroppskännedom

För några år sedan var jag tvungen att göra något åt min kroniska huvudvärk.
VC hänvisade mig till sjukgymnastiken och där kom jag i kontakt med BK – Basal Kroppskännedom.
Träningen ska leda till ökat kroppsmedvetande och ge en balanserad hållning, ett avspänt och välkoordinerat rörelsemönster samt en naturlig integration mellan  andning och rörelse.
Där och då tyckte jag inte att övningarna gjorde någon skillnad men nu i efterhand förstår jag att det i alla fall sådde ett frö som gjorde mig medveten om vikten av att hitta balans. En harmoni mellan kropp, sinne och själ.
När terminen var slut och jag inte tyckte jag behövde hjälp av sjukgymnasten längre fortsatte jag på egen hand att fokusera på andning, avslappning och varierad träning. 

Vill du läsa mer i ämnet finns boken Levande människa : basal kroppskännedom för rörelse och vila Här och Här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar