måndag 10 december 2012

Jag minns mitt 70- och 80-tal

Julen är starkt förknippad med barndomen och väcker många nostalgiska minnen till liv. Lukter, smaker och förväntan. När jag julpysslar brukar jag alltid sätta på julmusik  som jag förknippar med 80-talet och mina barndoms jular. Det är särskilt Mer jul med Adolphson & Falk, Jul igen med Just D och Tomten, jag vill ha en riktig jul med Busungarna som får mig i julstämning. Peter Jöback är en av alla artister man förknippar med julmusik och julkonserter. I sin bok Jag kommer hem igen till jul berättar han om sina jular.
 
 

Mat är också  starkt förknippat med minnen från barndomen. 
Till vardags på 70-talet minns jag att vi åt kokt fisk med äggsås, spenatsoppa med ägghalvor, leverbiff med ris och lingonsylt, ravioli på burk och på somaren åt vi burkskinka med mimosasallad och färskpotatis.
Till fest serverades champinjongratinerad fläskfilé med hasselbackspotatis.
En efterrätt jag minns från min barndom ä nyponsoppa med grädde och mandelbiskvier. Den går fortfarande hem hos mina barn men då ska den vara varm och serveras med vaniljglass.

 
Hur såg era middagar ut på 70-talet?
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar