fredag 2 december 2016

Blommig fredag - En charmör

Det är så tacksamt att Helena med bloggen Bland rosor och bladlöss förser oss bloggande trädgårdsfantaster med påhittiga teman som håller våra trädgårdsdrömmar vid liv även under den mörka och kalla årstiden. 
Som ger oss en anledning att gå tillbaka i våra blogg- och bildarkiv och minnas våren och sommaren som gått i våra trädgårdar. Ett stort TACK, Helena!
Veckans tema "en charmör" var inte ett alldeles enkelt tema.
Tänker att ordet charmör har en manlig, något grov klang och att jag oftast tänker på blommorna och växterna i vår trädgård som små och näpna med feminina drag.
T ex är ju anemonerna charmiga med sin skira elegans.


Både de vita och de blå.


Och de nätta linblommorna.


 Flocknävorna är charmigt otyglade .


Blodfingerörten är ju hur charmig som helst ihop med daggkåpan.


Och pioner... 
Hur charmiga är inte de??


Men en charmör i vår trädgård??


Det skulle väl vara min Petri då, 
som kan vara nog så charmig när han lägger den sidan till ;) 


Undrar om det finns någon kvinnliga motsats till charmör? 
Kanske det kallas charmös? :)


Önskar er alla charmiga trädgårdsfantaster 
en fin fredag och trevlig helg!

12 kommentarer:

  1. Trevlig tolkning av temat.

    Trevlig helg

    SvaraRadera
  2. Håller med om att det är skönt med teman. Vissa är lättare än andra. Detta var svårt tycker jag...
    Men din syn på saken var helt perfekt :)

    Ha en skön helg!

    //Veronica

    SvaraRadera
  3. Härliga charmörer du valt, inte minst mannen!
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  4. Fina charmörer du bjuder på, jag funderade på att välja pioner men så blev det vallmo, det är vanligt med många färger på den, jag har vita, röda, rosa och lila i många olika nyanser! Trevlig helg!

    SvaraRadera
  5. Fina charmörer i din trädgård:)
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  6. Var lite inne på samma tankar, att charmör är en manlig art. Det gäller att hitta såna i trädgården också, kanske inte så enkelt alla gånger. Ha en fin 2:a advent. Carita

    SvaraRadera
  7. Kul med lite kluriga teman, trevlig tolkning.
    Trevlig helg/Marika

    SvaraRadera
  8. Känns som vi är flera som gjort samma reflektion - charmören är manlig... Härliga bilder.

    Ha en härlig helg! Carina

    SvaraRadera
  9. En riktigt bra tolkning av temat, så kul att vi gör lite olika! ;) Och pioner, jag säger bara, det är den blomma som charmar mig mest!

    Gunilla

    SvaraRadera
  10. Jag håller absolut med dig Birgitta, jag försökte och försökte att komma på någon blomma eller växt som jag kunde se som en charmör men nej, mina blommor är definitivt feminina. Jag fick ta ett annat grepp på temat. Trevlig lördag! /Charlotte

    SvaraRadera
  11. Härlig tolkning!
    Ha en skön söndag!
    Milla

    SvaraRadera
  12. Visst är det lustigt att vi ser våras blommor som feminina när en del av dem rent utav han maskulina namn! Jag gillar din charmiga samling!
    http://vardagsnjutning.blogspot.se/2016/12/en-reslig-och-valsmakande-charmor.html

    SvaraRadera