fredag 27 november 2015

Inte en Alien men en Gremlin

Jag är inte den mest trädgårdskunnige så inför dagens tema på Blommig fredag var jag tvungen att fråga Petri om Alien möjligtvis kunde ha någon annan betydelse på latin än den utomjording  jag föreställde mig när jag läste ordet. 
Han trodde inte så var fallet... 
så det ända av utomjordiskt ursprung jag kan komma på i vår trädgård är en figur vi införskaffade under en semester på Österlen när vi besökte Ulriksdals trädgård på Kivik, en Gremlin som sägs skydda trädgården från allehanda ondska. 


Han står där i vattenfallet vid dammen och ser rätt barsk och butter ut och jag tror han sköter sitt uppdrag riktigt bra, för vad jag vet så har vår trädgård inte utsatts för någon ondska. Inte för att den hade gjort det innan Gremlin anlitades heller, men i alla fall...

För övrigt var Ulriksdals trädgård en mycket trevlig trädgård att besöka. Väl värd ett besök om man har vägarna förbi.








4 kommentarer:

  1. Åh, jag älskar dom här engelska varelserna! Visst är det väl gargoyle dom kallas? Jag har länge varit på jakt efter en sådan, får se om jag hittar någon en dag...
    Trevlig helg!
    /Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just den här heter som sagt Gremlin. Vet inte vad som är skillnaden men de säljer även Gargoyles på Ulriksdals trädgård.
      Den som söker skola fina...
      Lycka till!

      Radera
  2. En fin figur, lite skrämmande men ändå kul.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. Ja den var häftig men jag vill nog ingen ha ändå,
    Ha en fin helg
    Kram Meta

    SvaraRadera