fredag 23 oktober 2015

Plötsligt händer det!

Det var förra helgen det plötsligt hände...
Katsuran luktade pepparkaka!


Förra året planterade vi en Katsura - också kallad pepparkaksträd eller brödträd. Att den skulle lukta nybakat bröd var vi ytterst tveksamma till, 
men faktum är att man nu faktiskt kan förnimma en svag doft i dess närhet 
som påminner om pepparkaka.
Det luktar inte direkt om busken om man trär in näsan 
eller om fingrarna när man gnidit bladen, utan den bara finns där, 
doften, som en lätt bris av pepparkaksdoft.  


och imorgon är det helg igen ...

Blommig fredag och trevlig helg!

Birgitta

12 kommentarer:

  1. Min doftade oxå för första gången i år och det är en annorlunda doft i trädgården. Kanske pepparkaka kanske lite kola och knäck!?

    Oavsett så Gott!

    Kram å ha en skön helg!

    SvaraRadera
  2. Härligt med en pepparkaksdoft i trädgården. Vacker är den också.
    Ha det fint!

    SvaraRadera
  3. Min doftar icke, varken i år eller tidigare år. Kanske jag som har dåligt luktsinne.
    Trevlig helg!
    /Anette

    SvaraRadera
  4. Vår katsura har aldrig doftat, jag har inte lyckts känna doften hur jag än försökt. Den är några år nu så vår kommer nog aldrig att ha någon doft, tyvärr. Ha en fin helg. Carita

    SvaraRadera
  5. Önskar att jag också fick uppleva detta, men man ska ju ha något att se fram emot också. Kanske borde köpa ett trät till att börja med:-)
    Trevlig helg
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja det behöver ju finnas ett träd för att det ska dofta :-)

      Radera
  6. Vilka vackra blad och så spännande med doften! Kan berätta att jag ska lyxa till frukosten i morgon med ny pressad jos av rödbeta,morot, äpple och ingefära som jag fixat i kväll! Trevlig helg! /Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter riktigt gott. Här ska det bli stekta äpplen med banan och kokos till frukost. Lördagsmorgonen är veckans bästa stund. Trevlig helg!

      Radera
  7. Jag är sugen på en sån där Katsura, de är fina och så den där doften som en extra bonus!
    Trevlig helg!
    Gunilla

    SvaraRadera
  8. Vackra höstfärger, har en katsura nära jobbet som jag brukar spana in så här års. Lyckost dig som får känna doften i din trädgård. :)
    Önskar dig en fin helg!
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  9. Den verkar härlig! Och du det där med god frukost hoppar jag inte gärna över!

    Trevlig vecka, kram Ewa :)

    SvaraRadera