tisdag 8 september 2015

Koka egen gelé på vindruvor




Vindruvan som växer i vårt växthus, som jag berättade om HÄR, har jag nu testat att koka gelé på. Jag gjorde inte så stor sats eftersom det var ett första försök, men nu när jag har konstaterat att det gick riktigt bra att koka gelé på vår vindruva Boskoop Glory, så kommer det att bli en större sats nästa gång. Vill du själv prova att koka egen gelé på vindruvor så hittar du receptet HÄR, på min matblogg Min Lilla Kokvrå.




Djungelgurkan har det däremot inte hänt så mycket mer med :(

Birgitta

4 kommentarer:

  1. Tack för att du tycker min blogg "sticker ut" positivt :)
    Vad roligt med nya bloggare och superkul att mannen är med. Jag skriver bloggen i jag-form men vi är oxå 2 som älskar trädgård. Vi har en Facebook sida som heter samma som bloggen ! Ett tips att hitta många bra trädgårdsbloggar är att hänga på Blooming Friday som drar i gång snart igen! Du hittar länksamlingen på bloggen: blandrosorochbladloss :)

    Må gott så hörs vi ;)

    Veronica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du hör av dig :) Just bloggandet kommer det nog även här vara mest jag som står för, men trädgården och det som händer där är vi två om...
      Blooming Friday, det ska jag lägga på minnet. Tack för tipset!
      och absolut, vi hörs! // Birgitta

      Radera
  2. Nejmen oj så spännande! Hur smakar gelén? Som den man gör på vinbär? Hur använder du den? Väldigt kul med nya tilltag på saft och syltområdet :)

    /Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan inte påstå att den smakar som vinbärsgelé, utan den har helt enkelt den karaktäristiska smaken av druvan Boskoop Glory, som är mycket söt och god, annars används den på precis samma sätt som en vinbärsgelé, t ex till söndagssteken. Jag har inte använt och provat den till maten än, det var ju som sagt mitt första försök med att gkoka en vindruvsgelé, men jag återkommer med rapport hur den funkade ihop med annan mat på tallriken. // Birgitta

      Radera