söndag 13 januari 2013

Tjugondag Knut och julen dansas ut

När barnen var små var det tradition att ha julgransplundring och dansa ut julen runt Tjugondag Knut. Ibland var vi själva, ibland var det kompisar med, men det var alltid glatt och livat och alla hjälptes åt att få ut den barrande granen. I år var det med pust och stånk som barnen, mest plikttroget, hjälpte till att klä av granen. Det var inga direkt glada miner när den skulle kläs, heller, så jag funderar starkt på att fira en annorlunda jul nästa år och strunta i vad andra tycker eller tänker om det.
Hur som helst så blir det väldigt mörkt inomhus, och i fönstren, när alla adventljusstakar och andra ljus plockas bort, så för att behålla den mysig känslan och höja stämningen har jag köpt nya fönsterlampor och block- och doftljus.

Doftljus kan vara en bra hjälp för att komma i rätt sinnes-stämning. Kanel jagar bort stress, citron gör dig skärpt, pepparmynta piggar upp, lavendel lugnar och rosen sprider en sensuell doft. Själv föredrar jag dofter som inte är för starka och påträngande, utan svaga och diskreta, t ex vanilj som tydligen stillar sötsug
Aromaterapi är intressant, hur dofter påverkar olika delar av hjärnan. Det känner vi väl alla igen hur vi förknippar dofter med olika händelser eller personer och doftminnen som lockar fram känslor från t ex vår barndom. När jag känner doften av hyacint får jag en känsla av förväntan, som är starkt förknippad med jularna från min barndom. Lukten av nybakade bullar lockar fram den där trygga känslan som mamma gav, då hon alltid fanns hemma när jag var liten.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar