lördag 31 augusti 2013

Hösten är en perfekt tid för att läsa böcker

Ännu en dag med sol och värme men de senaste dagarna har varit lite mer mulna och något kallare så höstkänslan har börjat infinna sig.
På förmiddagen var jag med ungdomarna här hemma och inhandlade diverse kläder inför hösten och passade även på att köpa lite ljung och prydnadskål för att göra några höstarrangemang att pryda trappan med. Sommarblommorna blommar fortfarande fint men det är väl bara en tidsfråga innan de börja sloka.
Jag gillar hösten, hög luft, fina färger och mörka kvällar. Dessutom är hösten en perfekt tid för att läsa böcker. Att krypa upp i soffan med en varm kopp te och en god bok är klockrent. När barnen var små tyckte jag det var mysigt att läsa böcker tillsammans med dem, det kan jag sakna nu när de är tonåringar. Mina favoriter bland barnböckerna var Mamma Mu  och Pettson och Findus. Nu för tiden läser jag bara vuxenböcker men i en salig blandning av genrer, allt från skönlitteratur till kokböcker och just nu läser jag Introvert - den tysta revolutionen. Jag har flera böcker som står i bokhyllan och väntar på att bli lästa och dessutom har jag en lista på böcker jag vill läsa b la En man som heter Ove, En kvinnas hjärta och Hemma hos Melker på landet. Hoppas det blir en riktigt blåsig och regnig höst så jag kan mysa i soffan och beta av lite böcker.
Men idag är det perfekt väder för pyssel i trädgården, så nu ska jag ta på mig trädgårdshandskarna och plantera mina  nyköpta växter och rensa bort lite av det överblommade i rabatterna.

Hoppas ni får en fortsatt skön helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar