fredag 22 mars 2013

En harmonisk matplats i jordnära färger

Så har jag äntligen fått projektet "ny matplats" i hamn, det har "bara" tagit ett halvår att färdigställa. Jag köpte stolar redan i september och under hösten tillkom matbord och matta. I början på februari köpte jag gardiner och hade vårkänslor, vem trodde då att det fortfarande skulle vara vinter långt in i mars, och nu äntligen är gardinerna på plats och skänken står där den ska stå, mission completed.


Jag har inte tänkt Feng shui för att hitta min stil utan gått på magkänsla och inrett med saker jag gillar och blir lugn av och för mig känns nu matplatsen lugn och harmonisk.
När jag nu i efterhand analyserar inredningen efter Feng shui så kan jag konstatera att jag har fått med alla bitar av De fem elementen, Trä: trämöbler och växter Eld: solljus och ull (mattan) Jord: Jordnära färger (gult och brunt) och fyrkanter/rektanglar Metall: Vitt och metall (krukor) Vatten: Svart och glas (prydnadsföremål) och att matplatsens bagualäge ligger i området framgång.
Vill man ha just framgång så är det det här området man ska förstärka och det kan man göra genom att belysa på olika sätt, t ex med solljus (min matplats har ett stort fönster som släpper in mycket solljus), sätta upp bilder på sig själv  eller familjen där du/ni är framgångsrik (ska bli i fotoramen) och framhäva eldelementet (detaljer i rött) och olika yangsymboler (solen).
En annan detalj är att den plats där jag tagit fotot från ligger mitt i huset, i läget frid/balans, en öppen plats som inte bör vara övermöblerad utan här ska de harmoniska energier kunna röra sig fritt till övriga platser i hemmet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar