måndag 5 juni 2017

Trädgårdstider


Helgen som gick ägnades en hel del till trädgårdsarbete, trots regnet som sirlade ner.
Fokus låg i första hand på att rensa gångar och städa kring dammen.
Den senaste tidens värme och regn har verkligen satt fart på växtligheten. 
En del har både hunnit börja blomma och blommat över.
På bilden ovan ser man två av våra tre nya klätterstativ. 
Det tredje är inte helt klart, så det var det också lite pyssel med i helgen. 
Vid de två som är klara är det malabarspenat planterat, en orientalisk bladgrönsak som används lika som spenat och mangold
Ska bli kul och se om de kommer trivas och börja klättra uppför stativen.


Vi hann även med en sväng till vår lokala plantskola där jag bland annat köpte med mig några fler sommarblommor till min lilla blomstertrapp i marmor.


Idén till blomstertrapp fick jag när jag rensade i det gamla dasset där alla ytterkrukor har en tendens att hamna och jag funderade på om jag skulle slänga alla udda krukor.
Men så hittade jag två gamla trasig fönsterbrädor i marmor och tänkte att de matchar ju alla udda zinkkrukor. Och idén till blomstertrapp med zinkkrukor var född.


En annan idé fick jag när jag såg programmet Trädgårdstider och de gjorde ett besök i en engelsk trädgård där de planterade och arrangerade krukor i en krukträdgård. Plötsligt hade även de svarta udda plastkrukorna i dasset fått ett användningsområde.


Nu är det ju nyss sådda frön och nya, ännu inte så stora, sommarblommor planterade i mina krukor, så just nu ser det inte mycket ut för världen i min krukträdgård men om ett par veckor hoppas jag det är riktigt frodigt.


Jag lovade er recepten på smörgåstårta, cheesecake i långpanna och jordgubbsdessert i förra inlägget. Och länkar till recepten kommer här...




Idag är det Svenska flaggans dag. Ska ni fira den på något särskilt sätt? 
Jag har i alla fall hissat flaggan...
Annars tänkte jag mest njuta av den lediga dagen och det vackra vädret. 


Ha det gott! 
Birgitta 

1 kommentar:

  1. Jag såg också programmet om krukträdgården, det var mycket bra, förstår att du har låtit dig inspireras. Krukor är ypperligt att pynta hårda ytor med. Jag är i alla fall en stor fantast av krukodling, trots att jag även har trädgård. Det är möjligheten att arrangera krukorna som lockar, tror jag.
    Ha en toppensemester!
    Marta

    SvaraRadera