fredag 6 maj 2016

I trädgården just nu blommar persikoträdet



Persikoträdet som vi planterade för två år sedan, 
och som vi befarade skulle vara omöjligt att odla hos oss,
blommar just nu och jag hoppas det även i år ger en hel del frukt.


Små söta  persikor har det och
förra året blev det så pass många persikor så jag unnade mig att göra en efterrätt. 
Annars är de ju goda att äta som de är.

Gino med persika och bär
4 portioner

4 små persikor
1,5 dl blåbär
1,5 dl röda vinbär
100 g vit blockchoklad
Till servering
Vaniljglass

Gör så här
Kärna ur och skiva persikorna
Fördela persika och bär i en ugnsfast form eller i mindre portionsformar
Riv den vita blockchokladen
Strö chokladen över frukten
Ställ in i ugnen i 175 grader i ca 10 minuter tills chokladen smält och fått fin färg


Är du ledig idag?
Själv ska jag iväg och jobba på förmiddagen men sen ska jag snabbt hem 
och fortsätta njuta av det fina vädret och av att pyssla i trädgården.

Ha en fin fredag!

Birgitta

3 kommentarer:

  1. Kul med egna persikor! Minns när jag var barn att det fanns ett persikoträd hos oss som gav massor med frukt. Härligt att kunna njuta av blommorna först och sedan frukten.
    Må så gott!

    SvaraRadera
  2. Vilket vackert persikoträd. Inte dumt med egna persikor.
    En hel dag i trädgården, blev det idag, så varmt och skönt.
    Ha en fin helg /Marika

    SvaraRadera
  3. Nydelig tre!
    Prøvde med med en dvergaprikos i potte - men det gikk ikke så bra.

    SvaraRadera