onsdag 31 juli 2013

Min semester

Vilken underbar sommar vi har! Eftersom jag bara har haft två veckor semester har jag semestrat på hemmaplan och hunnit med en massa kul.
Jag har b la turistat i min egen stad och bilat runt Vättern.
Vårt första stopp runt Vättern var på Hargebadet, någon mil utanför Askersund, där vi hade släktträff  i all enkelhet. Vi campade, badade och umgicks.
Dessutom hann jag och min man med ett besök i Kinaparken "den harmoniska dalen" som ligger i ett gammalt stenbrott ett par kilometer från Hargebadet. En perfekt plats för rekreation och vila och hade jag haft tid skulle jag gärna tagit med min yogamatta dit.
Vår resa runt Vättern fortsatte med ett stopp i Karlsborgfästning, som tidigare var tänkt att fungera som Sveriges reservhuvudstad vid krig eller annan fara,
och vidare till trästaden Hjo, där vi flanerade runt i den pittoreska småstaden med sekelskifteshus. Vi badade i Guldkroksbadet med de 9 badhytterna som byggdes i början på 1900-talet och som utgör en av Hjos mest kända och karaktäristiska stadsbilder,
och åt glass i hamnen hos " Moster Elin" som har 40 olika glass-smaker att välja på. Jag som tycker om att prova udda smaker och nya smakkombinationer åt en glass med smak av riven pepparrot!? och citron, riktigt gott faktiskt. Och så passade jag på att handla hem lite godsaker från butiken Njuta.
Eftersom vi hade sånt fantastiskt väder struntade vi i polkagrisarna i Gränna och stannade istället ytterligare en dag i Hjo för att bada och sola innan vi åkte raka vägen hem till katten och blommorna, som snälla grannar ställde upp och passade medans vi var borta.

Väl hemma igen har det blivit många turer till sjön för bad och svalka, många ljumma grillaftnar med god mat och dryck och naturligtvis en hel del pyssel i trädgården.
Vi hann också med en spontanresa till Ikano-huset och Ikea i Linköping. En liten utflykt vi gör allt i mellanåt men istället för att åka direkt hem, som vi alltid annars gör efter shoppingrundan, tog vi oss tid för att utforska lite av Linköping.

Och hittade ett mysigt slusscafé vid Kinda kanal där en av kanalbåtarna just kom och slussade i de tre slussarna vid Tannefors. Borde göra fler såna här spontanutflykter och upptäcka små pärlor som finns i ens närhet, det gör vardagen så mycket roligare.
Semestern avslutades med en härlig kväll i den östgötska skärgården med picknick och sommarkonsert med Peter Johansson och Matilda Hansson i St Anna kyrka .
En semester man oftast drömmer om, med mycket sol och bad, ljumma sommarkvällar och spännande upptäcksresor, men sällan får uppleva fullt ut. I år blev dock drömmen sann :) 

2 kommentarer:

  1. Härliga semesterbilder. Verkar som om ni har haft det riktigt bra. Kul med lite släktträff också förresten. Måste nog bege mig till Hjo känner jag. Har sett så många vackra bilder därifrån den sista tiden att jag vill se platsen på riktigt. Kramar Liza

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag är mer än nöjd med min semester. Tack vare det vackra vädret, måste jag nog säga att det va, kändes de två veckorna alldeles lagom, hade det regnat hela tiden hade jag nog inte varit lika positiv till att bara ha haft två veckor ;)

      Kram!

      Radera