fredag 24 november 2017

Blommig fredag - Färg!


Tro't eller ej men även i gråaste november kan man hitta "blommor" i trädgården. En färggrann benved lyser upp i grådasket.

Annars börjar det dra ihop sig nu. En månad till julafton idag.
Så egentligen kanske färgerna rött och grönt är mer passande än pastelligt rosa och orange i veckans tema Färg på Blommig fredag.
Pysslar ni mycket nu inför advent? Har ni mycket lampor ute i era trädgårdar? Lagom är bäst, enligt mig. Men det har en tendens att öka på från år till år.
Sista dagarna innan 1:a advent räcker inte längre för att hinna få upp allt, utan i år blir det till att börja redan nu i helgen om det ska lysa fint i fönster och trädgård när vi går in i advent. 
Och så vill jag ha lite fina adventsplanteringar på trappen också. 
Så det ska jag pyssla med i helgen...  Trevlig helg!

14 kommentarer:

  1. Njae det gör jag nog inte... åtminstone inte nu när jag är inemellan hus. Jag har brukat putsa fönstren, byta gardiner i vardagsrummet och sätta in nån blomma. Men jag broderar i advent - jag gillar julbroderier och det är advent för mig :)

    Ha det så mysigt i helgen med pyssel! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, brodera är ju kul. Men det har jag inte gjort sedan innan jag fick barn, för 20 år sedan... Kanske något jag skulle ta upp igen. I alla fall något litet.

      Radera
  2. Oj vad många frukter du har kvar på körsbärsbenveden. Här har nästan alla ramlat av. Jo, hoppas hinna med att pynta upp trädgården med många små granar och ris och lite mer belysning blir det nog också. Har en del fast belysning som är igång hela mörka årstiden, men det behövs ju lite julstämning också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Julstämning vill man ha💕
      Annars har vi fått gatlyktor här nu, där det alltid har varit becksvart så här års i skogen, så någon belysning för ljuset skull behöver vi egentligen inte längre.

      Radera
  3. Min trädgård har inte mycket färg kvar annat än grönt, för vi har faktiskt fortfarande en grön gräsmatta - vilket är trevligt!
    När det gäller belysning så älskar jag att ha åtminstone en på varje sida av huset samt adventsljusstakar i alla fönster mot vägen (8 st). Vi bor ju numera mitt ute i skogen så det är annars otroligt mörkt och tråkigt.
    Tidigare var jag väldigt noga med att det inte fick vara färgade eller blinkande lampor och att dom inte fick tändas före 1:a advent, men i år har jag faktiskt redan fått upp en grön laserbelysning på den stora granen i parken. Den blev väldans snygg där den står mitt i mörkret och glittrar.....
    HA EN SKÖN HELG!
    Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm, grön laserbelysning på granen låter intressant. Vi har nämligen en gran som växt ur de vanliga julgransbelysningarna och vi skulle så gärna vilja lysa upp granen som annars står helt i mörker.
      Tack för tipset😊

      Radera
  4. Oh så fin den är. Är på jakt efter något som har färg på hösten. Till advent blir det adventsljusstakar inne, någon liten gran med annat pynt ute på altanen. Fina dörrkransar lär det bli, men dem handlar jag på Julmarknaden, och den är först om en vecka.
    Trevlig helg !
    Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dörrkrans ja, köpte en krans pä en julmarknad förra året som man kan fylla med t ex äpplen eller mossa. Ska ta fram den i helgen och pynta den med granris och en ljusslinga tänkte jag.

      Radera
  5. Vakre bilder! Jeg skal også hent frem litt lys til å sette i vinduet i løpet av uken som kommer. Det er så hyggelig å få det frem nå i mørke november.
    God helg!

    SvaraRadera
  6. Fine farger er det også!
    Jeg synes det blir så fint med lamper ute og i vinduene nå på den mørkeste tiden. Har ikke så veldig mye, men det blir litt mer for hvert år :)
    God helg!

    SvaraRadera
  7. Rosa och orange är en udda kombination som verkligen är vacker mitt i gråa november!
    I år är vi ju snuvade på en adventshelg, så jag tror det är många som börjar pynta redan nu. Jag ska börja i veckan, hinner inte denna helg när det är julmarknad. En slinga ute, en slinga ovanför trappan och en på balkongen är det som får finnas i min trädgård.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker också rosa och orange faktiskt funkar ihop.

      Radera