tisdag 23 oktober 2012

Var mindful i din trädgård genom att betrakta och uppskatta den- se det som trädgårdsterapi

Jag har tidigare skrivit om trädgårdsterapi och att jag själv känner mig mest  stressad över allt arbete som är i min trädgård, men så hittade jag en intressant artikel, visserligen med några år på nacken men ändå aktuell, om Annika som blev frisk i sin egen trädgård. Det som gjorde henne frisk var inte själva arbetet i trädgården, utan frisk blev hon genom att betrakta och uppskatta det som fanns runt omkring henne.
– Att tillbringa en kvart om dagen i trädgården, varje dag året om, ger ny kraft, berättar hon. Det kan jag verkligen köpa, det är alltså inte själva arbetet som behöver vara terapin utan att bara vara ute i sin trädgård och betrakta den kan räcka och det är ju precis det som mindfulness handlar om, att uppleva nuet. Dessutom beskriver hon precis det som jag skrev om i det här inlägget, om att fota och fånga ögonblicket genom kameran.

Ett ögonblick att minnas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar