tisdag 9 oktober 2012

Öva Mindfulness, ta vara på vardagen och uppmärksamma nuet genom att skriva eller fota

För mig är syftet med mindfulness att motverka stress och oro.
Jag använder b la skrivandet som ett verktyg för att uppmärksamma nuet. Jag försöker med ord beskriva vad jag upplever och känner, t ex i en Haiku  där jag låter ett löv eller en vindpust inspirera mig eller helt planlöst skriva ner det jag ser och vad det får mig att känna just då, utan en tanke på att det jag skriver ska bli ett färdigt resultat. Lukten av våta löv, vad får det mig att känna? Pinnar som knäcks, vilka associationer väcker det?
Att fota är också ett sätt att fånga ögonblicket. Har jag med mig kameran tittar jag mig särskilt omkring för att upptäcka det som jag tycker är vackert, märkligt eller komiskt och som jag vill föreviga på bild.


Föreviga ett ögonblick
 
 
 
 
Uttryck en känsla
 
Kvällarna mörknar
Dagarna blir kortare
Längtar tillbaka
 
 
 
Skriv och fota och var Mindfull i vardagen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar