torsdag 14 februari 2013

Öppna upp ditt hjärta och fyll det med ny energi

Dagens Yoga-pass fokuserade på bakåtböjningar som öppnar upp hjärta och bröstkorg, passade ju särskilt bra idag med tanke på att det är Alla Hjärtans Dag. Det var särskilt en ställning (asana) som jag tyckte fyllde mig med extra energi, en ihop rullad filt straxt under skulderbladen, liggandes på rygg med sträckta armar upp över huvudet. Skönt!
Det jag framför allt gillar med yogaläraren är att hon hela tiden uppmanar oss att att känna efter vad som känns bra för min kropp just idag, att lyssna på min kropp. Yoga är inte bara stretching, som det kan se ut, utan även att lyssna inåt, bli medveten om sin kropp, andning och tankar. Vara närvarande i nuet och bli medveten om sig själv, istället för att tänka på det där samtalet jag  måste ringa eller vad jag ska handla till barnens matsäck till utflykten imorgon. Genom att vara aktivt medveten om sin kropp och sina tankar lär man sig att känna igen sina  tankemönster och kan på så sätt lära sig känna sig själva lite bättre. När du stretchar blir din kropp smidig, följsam och anpassningsbar. När du yogar tränar du även ditt sinne. Kropp och själ - allt hänger ihop

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar