söndag 18 juni 2017

När själen får grönska

När jag och Petri besökte trädgårdsmässan i Älvsjö i våras var planen att jag skulle köpa på mig trädgårdsböcker om det som jag tycker är så viktigt med vår trädgård; 
hur den påverkar vårt mående.
Det fanns en hel uppsjö av trädgårdsböcker om odling, växter, självhushållning, fermentering, ja, you name it...
Men inte en enda, vad jag först kunde se, om det som jag tycker är så viktigt med en trädgård. Jag har skrivit om det tidigare inlägg, bl a HÄR och HÄR; 
om trädgårdsterapi och hur en balanserad trädgård kan skänka lugn och ro i stunder när livet känns stormigt och smått kaotiskt, av en eller annan anledning.
Men så plötsligt stod den där, med titeln; När själen får grönska
Precis en sån bok som jag letade efter, med inspiration till vår trädgård som vi vill ska bli en plats för rekreation och eftertanke.


Det har varit en lång resa för mig att från att se trädgården som ett stort stressmoment, som jag skriver om HÄR, till att se dess stora potential till att tanka ny kraft och energi ifrån.
Några rader från boken; "Trädgården står för tid och tålamod, den är begriplig och arbete i form av vattning och rensning ger synliga resultat. 
Man blir färdig för stunden, men aldrig på sikt - vilken lycka att det finns ogräs!"
Något att tänka på när man känner att ogräset aldrig tar slut...


Boken är en fin inspirationskälla att ösa tankar och idéer ur för att få vår trädgård att bli den lugna och harmoniska plats som jag önskar att den ska vara.
Där är vi olika, Petri och jag, han finner lugn och ro genom att sätta spaden i backen, medans mitt sinne stillas av friden och lugnet. Älskar att sitta i morgonsolen på kökstrappen med en kopp kaffe och höra fågelkvittret från buskarna i skogsbrynet. För att inte tala om de sköna, varma sommarmorgnarna då jag kan ta med mig min yogamatta ut i trädgården och yoga ute i det fria och höra en båtmotor puttra på avstånd och humlor och bin surra i buskarna. 
Många olika ljud som ändå tillsammans förmedlar lugn och ro. 
Och har ni tänkt på hur sommaren doftar? 
Små, men så värdefulla, stunder av själslig lugn och ro.


Boken förklarar hur allt hänger ihop - människor och träden, med forskning och naturfolkens uråldriga kunskap.
Den innehåller också praktiska övningar för att minska den stress som många av oss utsätts för i vår vardag. Bästa boten mot stressens farliga verkningar är att gå tillbaka till vårt ursprung och ta naturen till hjälp.
En enkel övning, som är vila för hjärnan, är att lägga en mandala. En buddistisk symbol som ofta skapas i samband med meditation. 
Forma en cirkel av saker som finns i din omgivning. Det är inte resultatet som är det viktiga, utan att göra något som verkar helt meningslöst är det som ger lugn och ro.


Birgitta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar