onsdag 22 maj 2013

Giftiga dammväxter och ätlig rabarber i min trädgård just nu

Det händer så mycket i trädgården just nu, från ena dagen till den andra så har något börjat blomma eller knoppas, så jag brukar ta en runda i trädgården när jag kommer hem från jobbet för att se vad som hänt sen sist. Under min lilla trädgårdsvandring idag hade en av dammväxterna,  en Missne, börjat blommma.
Tydligen ska den vara giftig, men jag tror inte det är någon fara, för ingen skulle väl få för sig att äta av den. Däremot så har vi Gullregn i trädgården (den blommar inte just nu, men snart så) vars frökapslar/frön är giftiga och som barn lätt kan förväxla med ärtor, vilket faktiskt hände här hos oss då ett av barnens kompisar som liten smakade på "ärtorna". Som tur var tyckte han inte de smakade något vidare och spottade ut dem direkt, annars vet man inte vad som kunde ha hänt.
Rabarber däremot är i allra högsta grad ätligt, och den har jag nu kunnat skörda av. Dessutom konstaterade jag under min lilla trädgårdsvandring att körsbärsträdet blommar för fullt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar