fredag 3 november 2017

Blommig fredag - månadens bild

Vi har haft några riktigt härliga höstdagar i veckan, med hög, klar och krispig luft. Och alla löv som fallit har blåst ihop till stora inbjudande lövhögar... 
Är det bara jag som känner som ett tvång att sparka i dem🤗
Andra dagar har inte varit riktigt lika härliga med redigt höstrusk. 
Ett ganska så typiskt novemberväder, alltså.


Veckans tema på Blooming Friday är månadens bild. 
Jag började året med ambitionen att ta en månadsbild på en och samma plats. 
Kan konstatera att det var väldigt lite snö förra vintern.

Januari
Februari
Mars
April
Maj

Men efter maj månad kom jag helt av mig. 
Därför är det ett stoort glapp mellan maj och november. 
De månaderna då det händer som mest i slänten runt dammen har alltså inte blivit dokumenterade. Synd...
Så här ser det i alla fall ut just nu.

Oktober

Men den vy som är finast just nu i vår trädgård är istället den vy vi ser uppifrån huset ner mot dammen. Därifrån kan man nämligen se den japanska lönnen som lyser som ett stort utropstecken med sin blodröda färg. 
Så det får bli mitt bidrag till månadens bild.



Kika in hos Blommor och bladlöss 
och se hur fler har det i sina trädgårdar nu i november.

Fin fredag och trevlig helg!
Birgitta

fredag 27 oktober 2017

Blommig fredag - förändring

Den här sommaren har vi inte ägnat särskilt mycket tid åt vår trädgård. Visst har den blivit ompysslad och så men några större projekt har inte påbörjats, och inget har egentligen heller avslutats. Men under sommaren fick vi äntligen vårt bygglov för ett nytt växthus och ett ok för att bygga ut vår gäststuga till ett Attefalls hus.
Så nästa sommar kommer vårt fokus istället ligga helt på nybyggnad och trädgård, som kompensation, typ ;)

Förra året byggde Petri en pergola i anslutning till gäststugan. 

Före
Efter

Före
Efter


Klätterhortensiorna som vi planterade vid varje stolpe förra året har inte riktigt velat ta sig, förrän nu på sensommaren/hösten. Hoppas de växer lite snabbare nästa sommar så de snart klättrar uppför reglarna och breder ut sig över taket.


Avlopp och vatten för toalett och dusch förberedde vi för att dra in i gäststugan redan hösten 2014 när vi ändå grävde ur för vår pool. 

Så här såg det ut då.







Det här växthuset är det som ska bytas ut mot ett nytt nästa år. Det nya ska stå på samma plats men bli några kvadrat större.


Den största förändringen i år har alltså inte skett i vår egen trädgård. 
Utan där det händer är ute i "vår skog". 
I 20 år har vi bott här och haft skogen som närmsta granne men det är inte längre så. Jag har tidigare skrivit om förvandlingen här men arbetet fortsätter och kommer göra så i många år framöver.

Våren 2014 tog jag den här bilden.

Straxt efter asfalterades första vägen i området.

Så här ser det ut på platsen idag.
Jag står på ganska exakt samma plats och tar bilden men de har kört ut en massa schaktmassor till vänster bakom björken och fyllt ut stupet med.

Det är planerat för 300 tomter i "våran" skog.

Den gamla grusvägen genom skogen till stallet syns till höger i bild.

Här i skogsdungen ska det byggas en förskola. Blir fin miljö för barnen.


En av de stora genomfartsvägarna i det nya bostadsområdet.

Utsikten är det inget fel på.

Idylliskt villasamhälle för barnfamiljer.
Ser lite tråkigt ut med bara vita hus, tycker jag.

Där bakom jordhögarna syns vårat hus.

Utsikt ner mot vårat hus från tomten som kommer vara närmast oss.
Vi har planterat ett pilträd i skogen precis i gläntan.
Hoppas den kommer skymma sikten lite om ett par år.

Den gamla grusvägen har breddats och ska bli ny väg genom bostadsområdet.
Det positiva är att vi nu får gatubelysning i mörka skogen ;)

En stor förändring som vi inte kan styra över utan måste acceptera.
Men visst känns det konstigt att den skog och miljö där mina barn växt upp, där vi kände varje stig och sten, nu kommer bli ett villasamhälle med 300 tomter. 

Dagens tema hos Bland rosor och bladlöss är alltså förändring. 
Se fler bidrag HÄR.

Trevlig helg!
Birgitta

söndag 22 oktober 2017

Hemgjord päronglass med chokladsås

Som jag skrev om här blev det inte mycket med äppelskörden i år.
Men det blev desto mer päron, som jag ju vill göra något gott av.


Så i helgen gjorde jag hemgjord glass med päronsmak. Utan glassmaskin.


Hemgjord päronglass med chokladsås
ca 1 liter

5 mindre päron
0,5 dl x 2  strösocker
3 äggulor
5 dlvispgrädde

Chokladsås
1 msk smör
1,5 msk kakao
3 msk strösocker
4 tsk ljussirap
1,25 dl vispgrädde

Gör så här
Skala, kärna ur och skär päronen i småbitar
Koka upp päronen i en kastrull med 0,5 dl strösocker så de blir mjuka
Mixa till en slät puré och låt kallna
Vill du ha en piggelingrön färg på glassen tillsätter 
du ett par droppar grön hushållsfärg till päronpurén
Vispa 0,5 dl strösocker och äggulor pösigt i en bunke
Vispa grädden fluffigt i en annan bunke
Rör försiktigt ner äggblandningen i grädden
Häll lite av päronpurén i botten på en form, ca 1,5 liter,
klädd med bakplåtspapper om man vill lyfta ur hela glassen vid servering
Häll all glassmet i formen 
Häll över resten av päronblandningen och 
rör om försiktigt så smeten blir marmorerad
Ställ glassen i frysen i ett par timmar tills den är genomfryst
Smält smöret till chokladsåsen i en kastrull
Tillsätt kakao och vispa
Tillsätt resten av ingredienserna och låt puttra på svag värme i ca 5 minuter
Låt såsen svalna


Ringla såsen över glassen vid servering och 
dekorera med rostade kokosflakes.